Manisa Milletvekili ve MHP Grup Başkan
Vekili Erkan AKÇAY kamuda asli ve sürekli işlerde çalıştırılan taşeronlar
işçiler ile sözleşmeli çalışanlar, geçici işçiler ve 4/C’li çalışanların
kadroya geçirilmesine yönelik kanun teklifi verdi.
Kamuda sağlıklı ve tutarlı bir
personel politikası uygulanmadığını söyleyen MHP’Lİ AKÇAY, “ Anayasal ilkelere
ve uluslararası sözleşme hükümlerine rağmen ülkemizde sağlıklı ve tutarlı bir
personel politikası uygulanmamaktadır. Kamuda 750 bin taşeron işçi,107 bin
sözleşmeli personel, 23 bin geçici işçi ve 24 bin 4/C’li çalışan bulunmaktadır.
Aynı işi yapan bu çalışanlarla kadrolu personeller arasında ücret, sosyal ve
mali haklar bakımından büyük farklılıklar vardır. Çeşitli dönemlerde sözleşmeli
personel ve geçici işçiler kadrolara alınırken, sonrasında tekrar aynı statüde
personel alımı yapılmaktadır. Kamu personel rejiminde birliği sağlamak için
taşeron uygulamasına son verilerek, kamuda asli ve sürekli işlerde çalıştırılan
taşeron işçilerve sözleşmeli çalışanlarla ile geçici işçiler ve 4/ C’li
çalışanlar kadroya geçirilmelidir.” dedi.
Taşeronluk Sistemi Anayasa’ya Aykırıdır.
AKP’nin
hizmet alımı kavramıyla taşeron işçiliği yaygınlaştırdığını söyleyen Manisa
Milletvekili ve MHP Grup Başkanvekili Erkan AKÇAY, “Ülkemizde kamu
hizmetlerinin önemli bir bölümü taşeron şirketlere gördürülmektedir. AKP 2003
yılında hizmet alımı kavramıyla taşeron işçiliği yaygınlaştırmaya
başlamıştır.Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının verilerine göre ülkemizde
kamuda yaklaşık 750 bin adet taşeron işçi bulunmaktadır. Bu işçilerden yaklaşık
300 bininin asıl işlerde çalıştığı tahmin edilmektedir. Taşeron işçiler çalışma
hayatında zor şartlarda faaliyet göstermektedirler.AKP iktidarıyla başlayan
taşeron sistemi kamuoyunda bir “emek sömürüsü” olarak algılanır hale gelmiştir.
Bu sistem ucuz işçilik ve taşeron yandaş firmalara kaynak aktarmanın bir aracı
olarak görülmekte ve kamu yönetiminde rasyonellik ilkesinden uzaklaştığı
algısının oluşmasına sebep olmaktadır. Taşeron işçileri en önemli sorunları
olarak kadroya geçiş, iş ve ücret güvencesi konularını görmektedirler. Son
yıllarda Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) çerçevesinde “insan onuruna yakışır
iş” yaklaşımı dünya üzerinde istihdamın temelini oluştururken ülkemizde tersi
bir istikamette düzenlemelere hız verilerek devam ettirilmektedir. Ülkemizdeki
bu trafik tabloyu tersine çevirmek için taşeronluk sisteminde yeni ve köklü bir
düzenlemeye ihtiyaç olmakla birlikte kamuda asli işleri gören taşeronların da
iş ve maaş güvencesine ulaşmaları sağlanmalıdır. Taşeronluk sistemi ilk günden
bugüne Türk ekonomisinin ve Türk sosyal güvenlik sisteminin aleyhine
işlemektedir. Taşeronluk sistemiyle özel sektöre devredilen kamu hizmetlerinde
niteliğin düşmesiyle birlikte çalışanların iş güvenliği ve sosyal güvenlik
hakları da büyük zarara uğramaktadır.Taşeronluk sistemi Anayasa’nın 49 ve 128
inci maddeleri ile Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’nin
çalışma hakkına ilişkin 23 üncü maddesine aykırıdır. Anayasal ilkelere ve
uluslararası sözleşme hükümlerine rağmen maalesef AKP taşeronluk sistemini
yaygınlaştırmaya devam etmektedir. Kamuda taşeron sistemine son
verilerek,kamuda asli ve sürekli işlerde çalıştırılan taşeronlarkadroya
geçirilmelidir. ” dedi.
Sözleşmeli ve geçici çalışanlar ile 4/C’li
çalışanlar kadroya geçirilmelidir.
Çeşitli
dönemlerde çıkarılan kanunlarla sözleşmeli personel ve geçici işçiler kadrolara
alınırken tekrar aynı statüde personel alımı yapıldığı söyleyen MHP Grup
Başkanvekili Erkan AKÇAY, “ Devlet
Personel Başkanlığının Kasım 2015 verilerine göre kamuda 107.110 sözleşmeli
personel, 22.742 geçici işçi ve 23.220 4/C’li çalışan bulunmaktadır. Mevsimlik
işçi diye adlandırılan geçici işçiler yılda en fazla 5 ay 29 gün
çalıştırılmakta, kadro almamaları için 179 uncu gün çıkışları verilmektedir.
Yılda 12 ay çalışan ücretlilerin geçinmekte zorlandığı ülkemizde geçici statüde
en fazla 5 ay 29 gün çalışan işçilerin geçinmeleri mümkün değildir. Gelecek
kaygısı ile çalışan geçici işçiler çoluk çocuklarının rızkından ve
geleceklerinden endişelidir. Yılda 5 ay
29 gün sigortalı olan mevsimlik işçilerimiz sosyal güvence anlamında büyük
sorunlar yaşanmaktadır. Geçici işçilerimizin sorunlarını gidermek için kadrolu
veya sözleşmeli statüde değerlendirilmesi sosyal devlet sorumluluğudur. 657
sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin ( C) fıkrasında çalışanlar aynı işi yapan
sözleşmeli veya kadrolu çalışanlara göre çok daha düşük ücret almaktadır. Bu
kapsamdaki personel aile, çocuk yardımı, fazla çalıma, üretimi teşvik primi, ek
ödeme gibi mali ve sosyal haklardan yararlandırılmamaktadır. Bu durum iç hukuk
kuralı olarak benimsenen “ eşit işe eşit ücret” ilkesine açıkça aykırıdır.4.4.2007
tarihinde yürürlüğe giren 5620 sayılı Kanun ile yaklaşık 220 bin geçici işçiye
kadro verilmiştir. Fakat, Kanun 2006 yılında en az 6 ay çalışanları
kapsadığından, birçok geçici ve mevsimlik işçi bu kapsama girememiştir. Devlet
elinde çalışmak için imkan bekleyen ve geleceklerini güvence ile yaşamak
isteyen binlerce geçici işçimize bu hak verilmelidir. 4/6/2011 tarihli ve 632
sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 198.307 sözleşmeli personel memur
kadrolarına atanmıştır. 12/7/2013 tarihli ve 6495 sayılı Kanun ile 657 sayılı
Kanunun 4 (C ) maddesi kapsamı dışındakiler ile 5620 sayılı kanun
kapsamındakiler ve geçici işçiler haricindeki çalışanlar hariç olmak üzere
kamuda çalışan yaklaşık 100.000 personel kadroya geçirilmiştir. Anayasanın ve
Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Bildirgesinin ilgili bu maddeleri
beraber değerlendirildiğinde 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü
maddesinin ( C ) bendinde nitelikleri sayılan kamu çalışanları il 5620 sayılı
Kanuna göre çalışan geçici işçiler ve mevsimlik işçilerin anılan anayasal ve
yasal düzenlemelerden kanunun ruhuna ve lafzına uygun olarak
yararlandırılmadıkları, yürütme organınca yapılan iyileştirmelerin bu amacı
sağlama noktasında henüz yeterli olmadığı görülmektedir. Kanun teklifimizle
kamudaki sözleşmeli çalışanlar, geçici işçiler ve 4/C’li çalışanlar kadroya
geçirilmektedir.” dedi.